Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колани и видеонаблюдение в автобусите- как се приемат новите мерки?

Снимка: Радио ВИДИН

Парламентът задължи автобусите да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник и с устройство за видеонаблюдение.
Проверихме как ще се отразят промените в една по- малка община- Белоградчик.

"Да, колани има... По някой път ги слагаме...Ще ги слагаме, определено", коментираха пътници.

Борис Цветков е превозвач. Смята, че няма как да накара пътниците да си сложат колани:

"Не може да го накараш. Той казва: "Аз си нося отговорност." Той си носи, но него ще го глобят 50 лева, а мен ще ме глобят 500 лева."

Ще има ли ефект от видеонаблюдението?

"Ще има от видеонаблюдението дотолкова, доколкото собственикът гледа дали го краде шофьорът и колко човека вози."


Според Борис Цветков новите мерки ще оскъпят превоза. Регионът е беден, до някои села има малко пътници:

Снимка"Не останаха хора по селата. Едно Салаш, поддържам го само в интерес на дългите отношения с Общината. Ходя празен натам, празен насам."

Община Белоградчик стопанисва 3 училищни автобуса. Промяната ще се отрази финансово.

"Общината не е готова и в Общинския съвет не са предвидени такива средства", каза пред Иванка Петрова кметът на община Белоградчик Борис Николов.

Като специалист в транспортната област Борис Николов смята, че няма да има полза от промените:

"Смятам, че това беше едно творение на законодателния ни орган "на хала". Поради липса на практични действия за ограничаване на пътно- транспортните произшествия и на последиците от тях, се вземат такива лесни, неефективни, скъпоструващи решения."

СнимкаСпоред превозвачите, проблемът не е в коланите:

"Проблемът е в МПС-ата, в шофьорите и разбира се, в начина на возене."

До 9 месеца автобусите трябва да бъдат оборудвани с колани за всеки пътник, а със записващите устройства- до 18 месеца.

"Да, тези колани, те са необходими, с тях са оборудвани всички нови автобуси от 2008 година насам, обаче проблемът в България, който възниква е, че парламентът прие да оборудваме и всички стари. Което технически е сериозно препятствие", коментира Петър Захариев- член на УС на Националната асоциация на автомобилните превозвачи.  

По сметки на превозвачите това са около 15 000 автобуси и микробуси. Коланът е с най- малко значение, що касае безопасността на пътниците, а камерите почти не играят роля:

"Ще са с почти никакво значение за безопасността. В България на този етап видео и аудиозаписа не са доказателства в един съдебен спор."

Санкциите са убийствени, смята Петър Захариев:

"Един шофьор ще трябва да плати 300 лева. Фирмата, която е допуснала да използва такъв автобус- 3000 лева. А защо не се казва нито една дума, какво трябва да плати пътникът, който е без колан? Шофьорът, пътувайки в автобуса, той няма никаква възможност да стане от волана и да отиде да провери кой си е сложил колана и кой не го е сложил."

СнимкаОсвен това мерките противоречат на европейското законодателство:

"Във всичките 27 държави, както и във всички останали държави в Европа, старите автобуси са на доизживяване и за тях не се предвиждат колани", допълни Петър Захариев и попита какво ще се случи, когато в България влезе автобус от чужбина с туристи?

Според превозвачите, за да отговори на новите изисквания, целият бранш ще трябва да се натовари с около 50-60 милиона лева.

За намаляване на пътните инциденти е необходимо:

"Проблемът на първо място е лошото състояние на българските пътища. На второ място е културата на шофиране. И на трето място- подмяната на старите МПС-та", допълни Петър Захариев.

По повод новоучредената Конфедерация на автобусните превозвачи, която ще предложи конкретни мерки за борба със сивия сектор и подобряване на безопасността на пътя, Петър Захариев заяви, че доброволното сдружение на бранша ще защитава и малките, и големите фирми.

А в селата, до които няма автобусни линии, има нелегални таксита.

"Аспарухово е откъснато от света. Всеки се спасява поединично. Принудиха хората да заработят в "сивия" сектор. С коли, по 2-3 човека от село, левче дотук, пазаруват, изчакват ги и ги връщат обратно. Лични коли като такси ги използват",
сигнализира жител на град Лом.

"Транспортът в община Ружинци в началото на демокрацията беше сведен до минимум", каза кметът на общината Александър Александров.

Заради малкия брой пътници, автобусните фирми нямат сметка да поддържат тези линии:

"В момента нямаме транспортна схема, но откакто аз съм кмет, правим всичко възможно това да се случи."
В звуковия файл чуйте различните гледни точки по темата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Фейсбук група от Северозапада споделя бизнес идеи

Всеки успешен бизнес започва с идея, която впоследствие трябва да превърнем в реалност и да направим основа за устойчив бизнес. Първата и най-важна стъпка е ясно да дефинираме бизнес идеята си, да оценим нейния потенциал и след това да я приложим на практика. Една от най-добрите стратегии за растеж в бизнеса, както и в живота, е консистентността..

публикувано на 26.02.25 в 10:45
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Външната политика на Тръмп може да извади ЕС от летаргията

"Трудно е да се прогнозира какво ни очаква във вътрешен и външнополитически план, защото ситуацията се променя изключително бързо. Геополитическата ситуация започва да взима радикален завой, политическото противопоставяне се изменя изключително бързо ." Това каза в "Посоките на делника" Светлин Тачев от Социологическа агенция "Мяра". Той е с..

публикувано на 25.02.25 в 13:17

Защо расте броят на работещите пенсионери

Служебно преизчислените пенсии от 1 април 2024 г. са 350 718, почти с 15 000 повече в сравнение с 2023 година по данни на НОИ. На преизчисляване подлежат пенсиите, свързани с трудовата дейност на лицата. Това са пенсиите за осигурителен стаж и възраст, за инвалидност поради общо заболяване, за инвалидност поради трудова злополука или..

публикувано на 24.02.25 в 14:31

Правителството с опит да гарантира адекватни минимални работни заплати

Въвеждането на европейската директива за адекватни минимални работни заплати ще стане факт, увериха от социалното министерство. В момента се разработват промени в Кодекса на труда, включващи новата формула, по която ще се определя минималното възнаграждение. Намерението е в нормативния акт да запишат критериите, въз основа на които ще се определя..

публикувано на 24.02.25 в 12:18

Кметът на Ковачица: С малките неща започваме и вървим напред, за да има живец в селото

Екипът на Радио ВИДИН на ломското село Ковачица.  Град Лом е на 12 км от селото, а река Дунав е на 4 км. Въпреки това местните хора се гордеят с реката и винаги казват, че живеят на Дунава.  Откъде идва името на селото? Според една от местните легенди, след потушаването на Чипровското въстание, в района се заселили бежанци от..

публикувано на 21.02.25 в 12:00
НВП Видински митрополит Пахомий

Митрополит Пахомий: Изключителният пример на видинските архипастири задължава към добри дела

С тържественото въдворяване на епархийската си катедра митрополит Пахомий официално стана седмият в историята на Българската ехзархия и Българската патриаршия видински владика. Новият духовен водач обещава младите да намират разбиране и насърчение, възрастите - утеха и подкрепа, немощните - помощ, самотните - защита, а разколебаните -  насока...

публикувано на 20.02.25 в 10:00

Готвят нов бойкот на хранителните вериги - ще има ли резултат?

За втори бойкот на големите търговски вериги призоваха обществени организации и отчетоха успех от първата инициатива. Тази обща идея заявиха представители на обществените организации, които организираха първия бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки, провел се на 13 февруари. Организаторите подчертаха, че..

публикувано на 19.02.25 в 10:45