Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ще ни глобяват ли, ако сами ремонтираме колата?

Снимка: Радио ВИДИН

"Забраняват десния волан... Глобяват с 500 лв. шофьор, ако сам си ремонтира колата... Махат от КАТ регистрацията на колите..." Това са само част от заглавията, които в последните дни се тиражират в медии, сайтове и социалните мрежи. Озадачаващите новини са продиктувани от публикувания за обществено обсъждане от Министерството на транспорта проект за Закон за пътните превозни средства. Той е един от трите нови закона, които се очаква да заменят настоящия Закон за движение по пътищата. 


В проекта е записано, че дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват само от физически или юридически лица, регистрирани и разполагащи с удостоверение за такава дейност. Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" ще създава, води и поддържа регистър. Сред авторите на законопроекта е Съюзът на автосервизите. 


"По наша инициатива предложенията са да се въведе регистрационен режим за всички сервизи и за всички, които упражняват тази професия, за да се гарантира качеството на ремонта в интерес на потребителите, да се ограничи нерегламентирания труд в тези автосервизи, не на последно място- фискалната политика на държавата е засегната много сериозно. В момента няма регристър, но около 6900 автосервиза членуват в различни асоциации, мисля че е по-голям броят на сервизните работилници, които не са обявени въобще. Проблемът е, че хора катастрофират заради неизправни автомобили без дори да го знаят и да подозират за това нещо. Рискът в нерегламентиран сервиз да ви сложат некачествена чест е много голям и това е предизвикано от стремежа да предложат нереално ниска за услугата цена", обясни Емил Германов, председател на Съюза на автосервизите.


Документът предвижда затягане на контрола, което включва забрана за извършаване на ремонти по автомобилите извън регистрираните автосервизи. Именно тези текстове бяха изтълкувани като ограничаващите всякакви, дори и дребни, ремонти на колата от собственика ѝ.


"Подготвили сме един сериозен текст с доста забележки по закона. Написали сме в преходните и заключителни разпоредби, че ремонтът и техническо обслужване е всяко въздействие върху автомобила с изключение на операциите, които са посочени в инструкцията за експлоатация от производителя на автомобила, което включва монтаж на резервна гума, смяна на крушка, смяна на бушон и т.н."
, добави председателят на Съюза на автосервизите.


Търговията с употребявани автомобилни части също е влязла в проектозакона. Изисква се всички търговци, които ги предлагат, да се регистрират като такива и да водят специален регистър на авточастите за повторна употреба. 


"Основната идея е да се намалят кражбите на автомобили с цел разкомплектоване и продажба на частите. Забранява се и продажбата на части втора употреба между физически лица", обясни Емил Германов.


Автосервизите ще трябва задължително да се регистрират в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва да декларират наетите технически специалисти и какво образование, квалификация и професионален опит имат. Въвежда се и поне 6 месеца гаранция за извършения ремонт.


Не е ясно обаче кой и дали ще успее да контролира автосервизната дейност, смята Емил Германов:


"Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" няколко пъти се провали в изпълнението на задачите си, освен това няма и достатъчно служители, които да извършват тази дейност. Те нямат капацитет да контролират дейностите, с които са натоварени в момента, камо ли да им трупнем 20-30 000 автосервиза, които трябва да контролират и регистрират." 


Бившият председател на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев и лидер на партия ВОЛТ заяви, че е разочарован от проекта за Закон за пътните превозни средства:


"Самият закон сглобява няколко различни визии и изглежда все едно има три закона, които са слепени заедно. Това за сервизите е много хубаво. В медиите обаче излязоха неверни публикации, че за да се намалят опашките в "Пътна полиция", частни фирми ще могат да регистрират коли. Те всъщност ще могат да предлагат само първоначалния технически преглед- т.нар. "канал", но не и да регистрират. Регистрацията си остава в МВР, което означава, че отново трябва да отидете до КАТ, за да си вземете регистрационните табели и талоните. Опасявам се, че има предложения, които крият много тежък лобизъм. Не е изяснено какво точно е "техническо обслужване на автомобила" и дали ще ни глобяват, ако си сменим сами маслото или чистачките. Все пак е хубаво да има регулации в тази сфера, за да знаем, когато отидем в един сервиз, че той е легитимен и ще има гаранция за услугата, която получаваме. Браншовите организации са прави да се опасяват, че ще липсва достатъчен контрол, защото в Агенция "Автомобилна администрация" има най-много корупция. Мисля, че не бива да се спешава приемането на този закон."

Повече по темата и какво смятат видинчани за проектозакона- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ремонт на църковния храм искат жителите на село Бранковци

Бранковци е село в Северозападна България. То се намира в община Грамада. В миналото в землището му са съществували осем села. По време на социализма Бранковци е достигало до 2 хиляди души, днес  постоянно живеят 40.  В селото работи училище, което е защитено. В него учат деца от съседните населени места. Осигурен е училищен автобус...

публикувано на 13.06.25 в 12:00
Страхил Делийски

Страхил Делийски: Демокрацията у нас е застрашена не от пропаганда, а от неспособността да функционира

Вот на недоверие към правителството подготвят от десницата с цел промяна в конкретни политики.  През следващия месец Продължаваме промяната ще избере основната тема на предстоящата парламентарна процедура, докато от Демократична България остават твърдо на позиция, че все още има достатъчно рискове, които могат да попречат на България да стане член..

публикувано на 12.06.25 в 10:00

Да учите или не – кой взима решението за висше образование?

Изборът на висше образование е едно от най-важните решения в живота на човека. То определя бъдещата ви професионална кариера. Много често не знаем или не сме напълно сигурни кой би бил най-правилният път. Всъщност висшето образование не е задължително за всеки. Има прекрасни професии, които могат да се придобият и без да се завърши висше учебно..

публикувано на 11.06.25 в 12:05

Промените в Закона за движение по пътищата - ще имат ли ефект

Водачи с неплатени глоби и фишове да не могат до минат годишен технически преглед е една от промените в Закона за движение по пътищата. На парламентарна комисия е одобрено също максималната граница за употреба на алкохол да е до 0,2 промила, в случай, че става въпрос за неопитни шофьори и професионални водачи. Елица Буенова, адвокат на..

публикувано на 10.06.25 в 11:00

Електронен регистър заменя хартиените трудови книжки

От първи юни е активен електронният регистър на заетостта към Националната агенция за приходите (НАП), който заменя хартиените трудови книжки. Към него работодателите вече подават данните както при сключване или прекратяване, така и при всяко изменение на трудовия  договор, което се е осъществило след 31 май т.г., обясни националният секретар..

публикувано на 09.06.25 в 13:09

Бъдещето на село Кунино е в камъка и туризма

Село Кунино е едно уникално място, което привлича и очарова с красотата на своята природа. Т о се намира в Западния Предбалкан. От тук започва проломът, който река Искър образува. Природата е изваяла карстови форми, създаващи специфичния пейзаж от скални красоти край селото. Над всички се откроява емблематичната за село Кунино скала Червеница,..

публикувано на 06.06.25 в 12:05
Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България

Красимир Георгиев: Проблемът е, че в България експертизата все още не е над политиката

Едномесечен срок на всички отговорни институции да постигнат видим напредък в борбата с войната по пътищата постави премиерът Желязков.  Ултиматумът цели гражданите да усетят реални резултати от по-добрата координация, засиления контрол, ефективните проверки и действията.  Ако напредъкът не се осъществи, ще последва структурна реформа в..

публикувано на 05.06.25 в 10:00