Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Автоинструктори подготвят протест заради промени в обучението на шофьорите


Заради "липса на компетентност и затрудняване работата на учебните центрове" автоинструктори планират общонационален протест в цялата страна.

Публикуваният за обществено обсъждане проект, с който се променя Наредбата за условията и реда за обучение на бъдещи шофьори, предизвика недоволство сред някои от автошколите.

От Съюза на центровете на авто-мото подготовка определят като лобизъм промените в Наредба 37 и Наредба 41, каза председателят Йонко Иванов и ги определи като допълнителни административни тежести за бизнеса.

"Въвеждат се нови изисквания, които ще доведат до нови корупционни практики. Не се прави нищо за подобряване качеството на обучение и за облекчение на изпитите. С наредба 37 се вкарват нови четири допълнителни институции в лицето на Пожарна безопасност, Служба "Трудова медицина", която трябва да определи колко ученици могат да бъдат в един кабинет, след като до момента това се решаваше от Министерство на образованието. Изисква се застраховка Професионална отговорност след като имаме гражданска отговорност, след като имаме застраховка на местата. Следващото изискване е всички автомобили да бъдат на учебния център. Вече ще има изискване за общата маса на ремаркето. По принцип изискването е за допустима маса на камиона, не на ремаркето. Трябва тежестта да се докаже с кантарна бележка. Преди да започне изпитът, трябва да се мине на кантар от вторични суровини. В нито един нормативен документ няма понятие кантарна бележка".

От 1 октомври от "Автомобилна администрация" напомнят, че ще започнат проверки дали тежкотоварните автомобили по време на изпитите, са натоварени. Изискването е общата маса на автомобила да е повече от 10 000 кг.

Вчера започналото Национално съвещание на автомобилните учебни центрове в страната продължава и днес. Инструкторите ще настояват за среща с премиера Бойко Борисов, защото липсва диалог с ръководството на "Автомобилна администрация", продължи Иванов и прогнозира, че цената на шофьорските курсове ще се увеличи с до 700 лв.

"В нашето предложение беше залегнало отпадането на вътрешния изпит, за да преборим спекулата. Това, което ще въведат, е корупционна схема. Трябва да плащаме на 4 институции. Защо? Цената ще се вдигне с 300 лева за леките категории и между 500 и 700 за тежките. С милиционерски стил ни налагат неща. Това увеличаване на цената не води до по-добро качество. Целят да спрат растежа на малкия и средния бизнес".
Йонко ИвановНа портала за обществени консултации на Министерски съвет е публикуван проекта за промени на Наредба номер 37 за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.

Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, вносител на проекта за промени, предлага обучението на младите шофьори да се прави на учебен полигон, в населени места и извън тях, включително и на магистрали. Предлага се учебните коли, без тролейбусите, да са собственост на учебните центрове, а инструкторите да са на трудов договор в тях.

Въпреки наложената забрана от "Автомобилна администрация" за провеждане на шофьорски курсове по време на извънредната обстановка, е имало фирми, които продължавали да работят и да провеждат психологически тестове, твърди е Йонко Иванов.

"В Наредбата се говори за полигон - това го има и в старата наредба. В приложение 17 е описано какво трябва да може обучаемия, но сега го пишат отново. Тези хора не четат, не гледат, единствено искат да унищожат бизнеса. Говорих с Рановски, той ми казва, че няма да е това, а което той е решил. Липсва диалог тези хора, които са на държавна заплата. Не продавам кебапчета, за да бъда търговски обект. Извършвам обучителна дейност. Призовавам да се оттеглят наредбите, обслужващи дадени фирми. Същите фирми провеждаха обучение и тестове по време на ситуацията с вируса. Никаква реакция. и отговор на нашите въпроси - кои от учебните центрове по време на карантината са провеждали обучения и са издавали удостоверение по Наредба 41, както и са провеждани и психологически изследвания по Наредба № 36. Ето това е спекулата. Нашата кауза е, че преподавател се става с любов, не с корупционни намерения".

Проектът за изменение на Наредба 37 идва в отговор на заявено желание за промяна, коментира оглавяващият "Автомобилна администрация" Бойко Рановски.

"В продължение на месец проектът ще бъде достъпен за обществено обсъждане, след което ще се обобщят всички възражения и предложения и едва тогава ще се предложи краен вариант".
Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията смята, че ще е добре учебните центрове да са търговски дружества. Изискването е с цел недопускане на нелоялна конкуренция и осъществяване на по-ефективен контрол. 

Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България няма
да подкрепи протестните действия, каза председателят Красимир Георгиев.

"Трябва да уточним кое е бранш - това са учебните центрове, които притежават разшрешително за обучение на бъдещите шофьори. Инструкторите са изпълнители на това обучение - дали работят със собствен автомобил или такъв под наем, това засяга Центъра. Протестиращите не ги разбирам. Държавата иска да вкара ред, ясни правила, които да доведат по-добро качество на пътя. Ако държавата не прави необходимото - ние протестираме, ако не го прави - пак протестираме. Основанието за протест е нулево, освен ако някой не иска сегашното статукво. Болниците също са търговски дружества, както театрите и така нататък".

Електронизацията няма разумна алтернатива, добави Георгиев.

"В България има едни Андрешковци, на които това им е начин на живота. Ако искаш да развиваш бизнес, да си учебен център, купи си автомобили - има лизинги, кредити от банките. Трябва да се спазва върховенството. Електронизацията е по цял свят. Инструкторът не е учебен център. Учебните хартиени картони ще бъдат премахнати. Начинът за контрол е по електронен път, за да се избегнат подкупите. В системата са заложени параметри - времетраене на часа, маршрут, упражнение, което се обработва. Прослувотото селфи е фалшива новина - него няма да го има. Всичко, което е в интерес на гражданина, не подлежи на дискусия. Твърде много се акцентира върху гражданина, вместо да се мисли за интереса на гражданина".

Електронното отразяване на преминатото обучение ще осигури възможност за недопускане на изпит на кандидати, които не са присъствали на необходимия за всеки модул брой часове съгласно учебната документация по чл. 153, т. 1 от Закона за движението по пътищата.

Школите ще водят и електронен график за провеждане на обучението на групите, а всеки кандидат шофьор ще има електронен учебен картон. Преподавателите по практическо обучение ще отбелязват в него началния и крайния час на занятието. На всеки кандидат ще се води  и електронна контролна карта, на която преподавателите ще отбелязват допуснатите от кандидатите грешки, като резултатите от тях се нанасят автоматично в електронното досие на кандидата в информационната система.
Ще се включат ли автоинструкторите от Видин в евентуален протест? Това попитахме председателя на регионалната структура на Съюза на автомобилните инструктори Георги Борисов.

"Регионалните отдели на три месеци носят документация за учебната дейност, на която се прави ревизия. Всяка фирма има касов апарат. Как се работи на черно след като той е свързан с НАП? Не можеш да скриеш курсистите си. Говорил съм с инструкторите тук. Има причина на подобни протести от Видин да ходят кола или две - липса на смелост. Хората искат да протестират, но няма да го сторят. Истината е, че няма да се дават часовете, за да не се вдигнат цените. Преди два месеца във Видин решихме да се вдигнат цените със 100 лева. Колите и сега не са собственост на Центъра, но се водят към него. Трябва да се знае, че няма контрол над часовете - никой няма да разбере дали обучаващият се шофира 20 минути или 2 часа".

Предвидено е информационната система да осигурява възможност на служителите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да разполагат с информацията за датите и часовете за провеждане на обучението и достъп до електронните учебен дневник, учебен картон, контролна карта, което ще допринесе за повишаване на качеството на контрола на теоретичното и практическото обучение за придобиване на правоспособност за управление на МПС, аргументират се вносителите на предложението.

Бидейки първенец в ЕС по загинали в катастрофи през последните няколко години, България се нуждае от повишаване качеството и грамотността на движение по пътищата.

Ще доведат до по-качествено обучение промените в Наредбата за условията и реда за обучение на бъдещи шофьори, публикувана за евентуално обсъждане? Предстои да разберем.






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45