"Някой го е страх да направи голямата крачка, която се нарича нов закон за движението по пътищата. То веднъж човек трябва да не го е страх, а втори път - да знае как да го направи. Явно тук са и двете налице. МВР излиза с едно предложение - за поредното изменение и допълнение на ЗДВП. Типично в техен стил хората си смятат, че ролята на МВР е да глобява, да глобява и пак да глобява. Такова едно мислене е създавано с годините. Тази репресивност е останала още от милицията. От тези предложения, които правят, наблягат най-много на санкциите. Ние имаме друго виждане по въпроса, не само ние, а доста от участниците, както и широк кръг от обществеността. Почти през година повишаваме глобите и санкциите, а нещата не се подобряват, напротив - влошават се. Преди много време бях казал, че така ще се случи, защото думата превенция и КАТ са несъвместими. Те изобщо не залагат на превенцията. За тях е важно да размахват тоягата. Аз смятам, че дълги години насажданото разбиране, че МВР и КАТ олицетворяват безопасността на движението - не, това не е така. Това, което искат от 140 да се свали на 130 км скоростта - те дори не могат да го защитят. Нулева е вероятността това да мине в пленарна зала".
Радио ВИДИН: Аз смятам, че глобите са солени и в момента. По-скоро проблемът е, че липсва събираемост, има корупция.
"Как да се съберят глобите, когато някой трябва да връчи на нарушителите тези постановления, но пък КАТ е абдикирал от това. Превърнали са районните инспектори по места на пощальони. Всичко са готови да правят, само не и да сложат глобата или фиша в едно пликче и да я пратят на постоянен адрес. Дълги години висим по гишетата, кланяме им се, боготворим ги, пускаме им под масата, та как сега да се разделят с тази сладка действителност? Тези гишета в КАТ трябва да се закрият, да останат не повече от 1-2 такива. Всичко да се електронизира. Иначе сме категорични в подкрепата към тях, че събираемостта трябва да се подобри. Не е нормално хора да има да плащат глоби, но да се крият, да лавират, да правят тарикатски номера. Това нещо трябва да приключи. Едно от предложенията е, когато колите минават на преглед, да не се започва такъв, ако не са платени всички глоби. Откъде обаче да знаят на прегледа една година назад този автомобил от колко човека е каран?".
Радио ВИДИН: Вие сте един от експертите, участвали в написването на част от промените. Участвахте и в дискусията, организирана от МВР. Как може да се подобри цялостната ситуация по пътищата?
"Подобряването не е лека задача, защото дълго време нищо не се правеше. Трябва тотално да се тръгне към подобряване на пътната инфраструктура. Трябва да се подобри организацията на движението в частта на огромния брой знаци, които са наслагани като гора по българските пътища само и само да се усвояват някакви средства. Аз съм карал навсякъде, но такава гора от знаци няма никъде по света. Имаме пари за знаци, но пък нямаме пари за настилка явно. След това аз смятам, че трябва контролът да бъде регламентиран много ясно и точно. Крайно време е да изчезне това грозно явление да спират напряко патрулка в аварийната лента и да спират нарушители, за проверка на документи, а в същото време покрай водача и контролните органи минават ТИР-ове със 100 км в час. Ако гръмне гума и убие всички? И по сегашния закон лентата за принудително спиране не може да се използва за спиране на контролния орган за извършване на контрол. Ако наистина искаме да тръгнем към светла бъднина, то трябва да се знае, че законът е еднакво стриктен и взискателен както към водачи, така и към контролни органи. Законът е за всички. Тогава нещата ще се оправят. Ние наистина предложихме да се намали скоростта, макар че аз и днес казах: в Германия няма ограничение на скоростта. Там пътната инфраструктура е добра, но въпреки всичко там може да се кара с колкото искаш, освен в участъците с ограничение. Това, че бързо се кара в Германия, не пречи германците да са много по-напред от нас относно безопасността на движението. Ние имаме 100 човека убити на 1 милион, при тях са 3 пъти по-малко. Това означава, че има някъде другаде да направим нещо като тях. Ограничението на скоростта е 140. Има 10 километра толеранс - стават 150. Българският шофьор си слага и 10 км от него - 160. Ние предложихме, нашата асоциация, скоростта да падне до 120 както е в много европейски страни и да се възползваме от добрия пример на Германия - колкото е ограничението, има още 20 км толеранс. Всеки километър превишение над 140 км, когато сложиш толеранса, трябва да бъде жестоко санкциониран. Тогава реално ще свалим скоростта с 20 км. Оказа се, че след като това нещо не са го знаели и предложили КАТ - няма как да се приеме. Трябва да се тръгне от по-далеч: да се направи реформа в МВР и КАТ. Тези контролни органи да бъдат обучени. Трябва да се вдигне летвата високо и при нас, да се повиши качеството на обучение, взискателността на изпитите, да се подобри организация на движение, пътна инфраструктура. Тогава крайният резултат съм убеден, че ще бъде добър. Вместо да вървим към намаляване на скоростта, защото ни е лош пътя, по-добре да си го оправим и да не я намаляваме".
Радио ВИДИН: Параграф 22: всичко започва от школите, затова браншът трябва да се известли, за да излизат качествени шофьори. Нужни са адекватни пътища, които да бъдат контролирани от органи, казали не на корупцията.
"Всичко е навързано, да. Всичко е хаос. Всичко, което казахте, е така. Мога да добавя, че освен обучение при контролните органи, такова е необходимо и сред обучаващите инструктори. Една голяма част от сегашните инструктори трудно карат автомобила, а как обучават - не знам. Аз смятам, че трябва да има дигитализация на процесите, за да изчезне субективният фактор, който е в основата на корупцията. Затова при нас сивият сектор плаче срещу дигитализацията. Така няма да има корупция, няма да има сив сектор, ще има качествено обучение де факто".
Радио ВИДИН: Ползотворна ли беше срещата? Вече казахте, че има твърде много различия в мненията.
"С тези 10 километра, с които се сваля скоростта на автомагистрали и скорости, никой не беше съгласен. От това, което следя и наблюдавам - обществото като цяло смята, че тези 10 километра в час няма да доведат до абсолютно нищо. Има накъде да се намалява скоростта, но не по такъв начин. Застрахователите искат да си има стикер за полицата гражданска отговорност. Не можаха да обяснят защо, защото било така от години. То може и от векове да е, но на никой не му е необходим вашия стикер, особено при положение, че контролният орган на пътя може с таблета да влезе във фонда и да вижда коя кола има валидна гражданска отговорност. Трябва малко да се поразбие статуквото. Надяваме се, че сегашните управляващи имат волята, имат смелостта, наистина да тръгнат към това разбиване на статуквото - като се започне от МВР, застрахователи, обучение, изпити, контрол на пътя... Просто трябва да се премахне сегашното статукво".
"Статистически вече не сме най-бедните, съревноваваме се с няколко области, като това, разбира се, не ме успокоява. Тук обаче Общината не може да направи кой знае какво. Общината и Общинският съвет могат да съдействат всячески на инвеститори и да има прозрачност в тази връзка, но липсата на инфраструктура е главният фактор, липсата на газова връзка,..
Около половината от гимназистите, които завършват средно образование, няма да работят това, за което са учили. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за 2024 година. В проучването се съпоставят различните специалности, които се завършват, приемът в професионалното образование и профилът на икономиката, обясни за Радио ВИДИН..
Днес гостуваме в село Куделин- най-северната точка на България при устието на река Тимок. Намира се в община Брегово, област Видин. Старото име на селото е Влашка Раковица. През 1934 г. е преименувано на името на владетеля на "Браничевската земя" Куделин. Историята на братята Дърман и Куделин е малко позната, но важна страница от средновековното..
На 21 ноември отбелязваме Деня на християнското семейство - повод да се замислим върху значението на семейството и брака като основи на духовния и социален живот. В съвременното общество, обаче, много млади хора избират да живеят заедно и без да сключват брак. Какви са причините за възникването на тези тенденции? Според социалния..
Застаряването на населението в Европейския съюз (ЕС) е един от най-сериозните проблеми, с които повечето страни ще се сблъскат в близко бъдеще. Съществуват сериозни опасения за предизвикателствата, които все по-застаряващото население поставя пред икономическите и социални условия в момента. Делът на младите хора (на възраст 0-14 г.) в EС до..
Остават ли Видин и Северозападният регион на последно място по икономическо, демографско и социално развитие? Институтът за пазарна икономика представи традиционния си доклад "Регионални профили: показатели за развитие 2024". Тазгодишното проучване показва, че изпреварващият икономически растеж в няколко от по-малките области в България..
Изборът за бъдещото професионално развитие е още в училище. Как правилно да се насочат учениците, обяснява Силвия Ставрева от Центъра за подкрепа на личностното развитие с предмет на дейност кариерно ориентиране и консултиране във Видин. "Центърът работи с ученици от I-ви до XII-ти клас и в тази връзка нашата програма за работа с тези..