Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Хосе Кура - благородният аржентинец

Знаменитият тенор ще пее на Античния театър в Пловдив на 26 юли

| обновено на 25.07.19 в 18:28
Снимка: facebook.com/jose.cura

Всички знаем, че Пловдив е Европейска столица на културата. Ясно е, че всички традиционно големи фестивали са част от специалната програма по този повод. Такава е ситуацията с Opera Open. Факт е, че програмирането на фестивала тази година е изключително силно. Моят личен фаворит (при наистина сериозна конкуренция) е Отело с Хосе Кура.
Спектакълът е този петък на Античния театър.

Целият състав е силен, но фигурата на аржентинският тенор е ярка и открояваща се в много отношение. Обвит в клишета - от определението "четвъртият тенор" след тримата големи, през най-секси тенорът до най-арогантния сред тенорите, той обича да има мнение и да го изразява. Случвало му се е дори да се конфронтира с публиката, част от която го е освиркала на спектакъл в Испания.
Със сигурност е от смелите. Но по-важното е как пее. Хубаво е, че в Повдив той ще гостува в една от коронните си роли (по брой изиграни спектакли и оценка на критиката), а именно - Отело.

Но нека започнем отначало - а то е на 5 декември 1962-ра в аржентинския град Росарио, главния град на провинцията Санта Фе. Тогава е роден Хосе Луис Виктор Кура Гомес. Първо свири сериозно на класическа китара, 15-годишен е, когато дебютира като хоров диригент, на 16 започва да свири на пиано и да учи композиция - тоест, подготовката му е многостранна, преди да се захване да пее.

Всъщност голямата му мечта е да композира. Следва в музикалния департамент на университета в родния си град, после печели стипендия за Театро Колон в Буенос Айрес, набляга сериозно на дирижирането и композирането, но вече и пеенето е на дневен ред. През 1991-ва (когато е почти на 30) се премества да живее в Италия вече с идеята за певческа кариера. 1994-та e изключително важна за аржентинеца - тогава той печели Първата награда на Опералия (конкурса на Пласидо Доминго) и прави първия си голям запис на цяла опера за голяма компания - на "Вилиси" от Пучини. Именно през 1994-та му се събират много дебюти - включително в САЩ (в операта "Федора" на Умберто Джордано редом с Мирела Френи). Година по-късно е дебютът му в Ковънт Гардън в "Стифелио" на Верди. Следват ключови роли в Самсон и Далила, Норма, Кармен, Андре Шение... репертоарът му става все по-обширен, а впечатляващите интерпретации му гарантират мястото сред най-обещаващите нови певци. През 1997-а пее на фестивала в Равена под палката на Рикардо Мути в Селска чест от Маскани.

Междувременно BBC избират именно Хосе Кура за сегмента за Пучини в поредицата Великите композитори. Същата година дебютира в Ла Скала в Джоконда на Понкиели и е поканен веднага за следващите два сезона, все под палката на Рикардо Мути. Междувременно пее дуети със Сара Брайтман, и продължава да разширява репертоара си. Пак през тази 1997-а е първата му поява в Отело - в оперния театър в Торино, този път диригент е Рикардо Мути, а заглавията във вестници на следващия ден са зашеметяващи - "Хосе Кура: Новият Отело се роди". Е, следват гастроли по големите сцени на петте континента. А сега и в Пловдив.

Но Хосе Курса не е типичният тенор. Страстта му към дирижирането го повежда и по тази пътека. В края на 90-те дирижира спектакли на Селска чест и Палячи (като тук пее и ролята на Канио), явно добре, защото получава покана за тригодишен договор със Синфония Варсовия (тук поема палката не от кого да е, а от Йехуди Менухин). Любопитно е, че гастрола на Хосе Кура в Пловдив почти съвпада с концерта на същата тази Синфония Варсовия във Варна.

През 2007-а талантливият аржентинец влиза и в още две роли - на режисьор и сценограф - от Самсон и Далила в Германия до Селска чест във валонската част на Белгия. Оттогава е и гост-преподавател в Кралската музикална академия в Лондон. И с това маркираме само някои от големите събития и успехи в кариерата на Хосе Кура. Наградите, и почетните звания са много, записите на опери - над 12. 

Безспорно той не може да остане незабелязан - на сцената и извън нея. И сега е част от афиша на Пловдив като Европейска столица на културата.
Диригент на спектакъла ще бъде Деян Чобанов, режисьор - Нина Найденова, Античният театър е преобразен в средновековен Кипър от сценографа Светослав Кокалов (награди "Аскеер" за "Бурята" и "Дон Кихот" на Александър Морфов). Костюмите от периода са дело на художничката Цветанка Петкова - Стойнова, a танците са поставени от Боряна Сечанова. Хорът се ръководи от Драгомир Йосифов, а начело на оркестъра на Опера Пловдив е концертмайсторът Мичо Димитров. В ролята на Дездемона е Таня Иванова, а Яго е бъде интерпретиран от Пиеро Теранова. Останалите партии се изпълняват от Елена Чавдарова - Иса, Марк Фаулър, Александър Баранов, Александър Носиков, Евгений Арабаджиев и Август Методиев.
Очаква ни голям спектакъл!



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ивайло Илиев и Тодор Терзиев

"Форум", 10.01.25: Мълчанието на партийните лидери не е непременно нещо лошо

В края на седмицата анализатори във "Форум" продължават да коментират последните стъпки на български политици в търсене на изход от кризата. Освен продължаващите преговори за редовно правителство, те се спряха на новината за официално полученото от Кирил Петков обвинение на прокуратурата за арестите на Борисов, Горанов и Арнаудова, можем ли..

публикувано на 10.01.25 в 18:10
Силвия Георгиева

Предизвикателствата пред общините: проектите, системата за отпадъци, преходът към еврозоната

През започналата 2025 г. общините са изправени пред три големи предизвикателства : 1. Изпълнението на проекти . Те са финансирани по три линии – от Инвестиционната програма, от Плана за възстановяване и устойчивост и от оперативните програми на ЕС. Предстои стартиране на програмата за селските райони; 2. Реформата в системата..

публикувано на 10.01.25 в 17:06

Как производители и купувачи посрещат повишаването на цените на хляба?

С настъпването на новата 2025 година една от основните храни на българската трапеза - хлябът, отчете ръст в цената си между 20 и 30 на сто. Като причина за ценовия скок се изтъква връщането на 20-те процента ДДС ставка, а според разчетите на Министерство на финансите става ясно, че завишаването на цената е с цел попълването на дупките в новият..

публикувано на 10.01.25 в 16:53
Посланикът на Република Полша в България Н. Пр. Мачей Шимански

Сигурността в Европа ще е основният приоритет на полското председателството на Съвета на ЕС

На 1 януари 2025 г. Полша пое председателството на Съвета на ЕС. Основен приоритет пред полското председателство ще е сигурността в Европа, каза пред Радио София посланикът на Република Полша в България Н. Пр. Мачей Шимански. "Хората искат да са сигурни от всякакви заплахи и искат да живеят добре“, посочи той. Н. Пр. Мачей Шимански..

публикувано на 10.01.25 в 16:11
Елена Телбис б БНР-Радио София

Насилието над жени в моноспектакъла "Prima Facie" на актрисата Елена Телбис

Тя е на световно ниво във всичко, което прави – по талант, по перо, справя се добре и като драматуррг, тя е Елена Телбис – мултифункионален плеймейкър в изкуството. В нейната скромност тя не желае да я наричат драматург, редом с големите имена като Константин Илиев и Стефан Цанев, но дебютът й за спектакъла “Боклук“ печели награда в..

публикувано на 10.01.25 в 15:45

Защо държавата трябва спешно да компенсира небитовите потребители на електроенергия?

Липсата на приет бюджет и удължителен закон създава сериозни проблеми за небитовите потребители на електроенергия. Няма регламентиран механизъм за компенсиране на свръхвисоките цени, което води до значително напрежение сред предприятията, стана ясно на среща с медиите на работодателските организации и представители на синдикатите...

публикувано на 10.01.25 в 15:20
Георги Киряков

Георги Киряков: А върху каква проектоуправленска програма преговарят партиите?

Трите партии ГЕРБ-СДС, БСП и ИТН не са достатъчни, за да се стигне до редовно правителство. Нужна е подкрепа от четвърта политическа сила , но тук се отваря поле за спекулациите. Това коментира пред БНР-Радио София политологът Георги Киряков . "Досега най-добре щеше да е, ако всяка страна от преговорите направи отстъпка. Но това не..

публикувано на 10.01.25 в 14:54