Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашки от тирове на Дунав мост 2- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Седмицата започна с протест на превозвачи на няколко гранични пункта, сред които и Дунав мост Видин-Калафат. Браншовите организации в международния транспорт заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за протеста им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове и километричните опашки, които се образуват през последните месеци.  

Рано тази сутрин опашката на моста Видин-Калафат, по данни на Гранична полиция, е била 3 километра, екип на Радио ВИДИН провери ситуацията на място към 9 часа. Тогава имаше само 30-ина тира, които изчакваха, а преминаването се осъществяваше само за около 30-40 минути.  

Според превозвачите, по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток. Седмично през моста Видин-Калафат преминават между 15 и 20 000 автомобила. Опашките от тирове понякога достигат и до над 7 километра. Налага се престой с часове, дори и с дни, казват шофьорите.

Снимка"Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", заяви председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов.

"В международния транспорт работят 300 хиляди българи. За Дунав мост 2 дадохме 420 милиона лева, а той работи наполовина", посочи председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно. Липсва желание за справяне с проблема", каза Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът с километричните опашки на Дунав мост 2 стигна и до парламента. Народният представител Михаил Миков зададе актуален въпрос към вътрешния министър Румяна Бъчварова. Той подчерта, че проблемът засяга хиляди шофьори, фирми, превозвачи и товари и предупреди, че отклоняването на трафика от моста, който е най-прекият път от Азия до Европа, нанася сериозни загуби на нашата страна.

Снимка"От началото на месец юни по Дунав мост 2 Видин-Калафат средно дневно преминават около 2 500 моторни превозни средства, като по-голямата част от тях са товарни. Оформят се колони, дълги 5 до 7 км в някои дни, а шофьорите чакат от 5 до 10 часа за преминаване. Често се случва, когато някой изпреварва колоната, да се стига до саморазправа. Създава се една изключително бойна обстановка в подстъпите към моста. За екологичната ситуация- няма да коментирам… там няма никакви условия за тоалет за водачите, които прекарват до 10 часа в камиона", заяви Миков.


В отговора си вицепремиерът Румяна Бъчварова обясни, че проблемът с бавното обработване на документите е в румънската страна. Проведена е и работна среща между българските гранични власти с румънските им колеги, на която са поставени въпроси за оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола:

Снимка"Сериозен е проблемът. С новите промени в Шенгенския кодекс вероятно ще се наложи да правим много скоро двоен контрол- от българска и от румънска страна. Много усилия полагаме да се приеме решение, което да ни даде възможност да остане сегашното положение, така че проверките да се извършват само от едната страна. Сегашното забавяне при преминаването на ГКПП Дунав мост 2 е вследствие на допълнителния контрол, извършван от румънските служби. При удължаване на колоната с изчакващи товарни автомобили българската гранична полиция, съгласувано с румънската полиция, включва допълнително изходящо трасе "Автобуси" за извършване на гранични проверки на товарни превозни средства, с което трасетата за товарния трафик се увеличават на 3, но пропускателната способност не може да се увеличи заради забавянето от контрола на румънската служба. Независимо от това се въвеждат мерки от българска страна на всеки пункт. На 19 октомври на ГКПП Видин мост е проведена работна среща, на която са присъствали представители на Граничното управление във Видин, румънската гранична охрана, румънската национална агенция "Пътища и мостове" и смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". От българска страна са поставени въпросите относно необходимостта от оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола от службите с цел намаляване на времето за преминаване на товарните автомобили през пунктовете. От румънската национална комисия са уверили, че ще предприемат мерки за увеличаване броя на служителите с цел повишаване ефективността на обработката на товарните автомобили."

Михаил Миков настоя да се водят разговори на ниво министри с румънската страна и да се назначат повече служители на моста, докато все още трафикът не се е отклонил към други гранични пунктове заради дългото чакане, което пък би довело до сериозни финансови загуби.

Още по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Ще има ли Северозападът в обозримо бъдеще нормален път?

След близо 6 години строителство в началото на този месец най-после бе отворен за движение 33-километровият участък от новия скоростен път между Мездра и Ботевград. В експлоатация от миналата година е и 14-километровата отсечка Макреш - Бела. За да бъде завършен обаче целият изключително важен за Северозапада път, който ще свърже Видин и София,..

публикувано на 15.07.25 в 11:55

Предлагат промени в обучението по математика

Предлагат промени в Закона за училищното и предучилищното образование , сред които и преобразуването на настоящите природо-математически гимназии в специализирани училища, с прием от пети клас. Проблемът с достъпа до разширено математическо образование за децата се замита под килима, казват от Гражданска група "Математика за всички деца" ...

публикувано на 14.07.25 в 13:23

Село Праужда- място, забулено в мистика и тайни

В рубриката "Добро утро кмете" днес ще посетим белоградчишкото село Праужда. То се намира в Западния Предбалкан, на около 7 км от Белоградчик. Разположено е в северната част на планинския рид Ведерник. От околностите на село Праужда започват на изток Белоградчишките скали. Това е живописно място, където историята извира като непресъхващ извор. В..

публикувано на 11.07.25 в 14:47

Еврото - новата валута на България

Европейският парламент и министрите на финансите на Европейския съюз излязоха с окончателно решение за присъединяването на България към единната европейска валута. С 531 гласа "за", 69 "против" и 79 "въздържал се" в парламента беше одобрен докладът за присъединяването ни към еврозоната от 1 януари следващата година, с което България става нейният..

публикувано на 10.07.25 в 10:00

Ще продължи ли бизнесът да залага на чуждестранни работници?

Разрешителните, издавани от Агенцията по заетостта за работници от чужбина, растат ежегодно. Тази година се очаква те да са 40 000. Това съобщи преди дни Николай Николов, член на Българска асоциация за управление на хора и на Българската конфедерация по заетостта. Има няколко основни направления, от които идват чуждестранните работници, в..

публикувано на 09.07.25 в 10:45

Внимание! Рекорден брой пожари

Рекорден брой пожари са гасили пожарникарите в цялата страна през изминалото денонощие, алармират от Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Само за 24 часа огнеборците са реагирали на 281 сигнала за произшествия. Ликвидирани са общо 231 пожара . Част от тях са били в област Видин. Огнеборците са гасили пожари с материални..

публикувано на 08.07.25 в 13:05

Очаква ли ни водна криза и това лято

Тази година още през юни се наблюдава засушаване и високи температури.  Заради сушата миналото лято на воден режим за две- три седмици са били хората от мездренското село Лютиброд. Градини не се поливаха, всичко беше изсъхнало, спомня си кметът Елена Коцева : "Всяко лято има проблем, но за по много малко, за по една-две седмици примерно...

публикувано на 07.07.25 в 14:50