Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Опашки от тирове на Дунав мост 2- докога?

Снимка: Радио ВИДИН

Седмицата започна с протест на превозвачи на няколко гранични пункта, сред които и Дунав мост Видин-Калафат. Браншовите организации в международния транспорт заплашиха, че след месец ще поискат оставките на ръководствата на Агенция "Митници" и на Гранична полиция, ако проблемите не бъдат решени. Причина за протеста им е бавното обслужване на товарните превози на граничните пунктове и километричните опашки, които се образуват през последните месеци.  

Рано тази сутрин опашката на моста Видин-Калафат, по данни на Гранична полиция, е била 3 километра, екип на Радио ВИДИН провери ситуацията на място към 9 часа. Тогава имаше само 30-ина тира, които изчакваха, а преминаването се осъществяваше само за около 30-40 минути.  

Според превозвачите, по граничните пунктове има системни проблеми заради недостатъчния брой служители и лошата организация, а от друга страна, проверките в последните месеци са по-обстойни заради бежанския поток. Седмично през моста Видин-Калафат преминават между 15 и 20 000 автомобила. Опашките от тирове понякога достигат и до над 7 километра. Налага се престой с часове, дори и с дни, казват шофьорите.

Снимка"Наистина сме изправени до стената и сме принудени на тези действия. Чака се по много часове. Ще търсим отговорните институции за опашките. Даваме срок от 1 месец и ще искаме оставките", заяви председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт Илиян Филипов.

"В международния транспорт работят 300 хиляди българи. За Дунав мост 2 дадохме 420 милиона лева, а той работи наполовина", посочи председателят на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов.

"Има лоша организация от страна на институциите. Има нежелание на служителите да работят качествено. Те са приели за даденост опашките и не решават проблеми. Не работят на максимална степен. За нас е важно нашите гранични органи да работят бързо и ефикасно. Липсва желание за справяне с проблема", каза Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът с километричните опашки на Дунав мост 2 стигна и до парламента. Народният представител Михаил Миков зададе актуален въпрос към вътрешния министър Румяна Бъчварова. Той подчерта, че проблемът засяга хиляди шофьори, фирми, превозвачи и товари и предупреди, че отклоняването на трафика от моста, който е най-прекият път от Азия до Европа, нанася сериозни загуби на нашата страна.

Снимка"От началото на месец юни по Дунав мост 2 Видин-Калафат средно дневно преминават около 2 500 моторни превозни средства, като по-голямата част от тях са товарни. Оформят се колони, дълги 5 до 7 км в някои дни, а шофьорите чакат от 5 до 10 часа за преминаване. Често се случва, когато някой изпреварва колоната, да се стига до саморазправа. Създава се една изключително бойна обстановка в подстъпите към моста. За екологичната ситуация- няма да коментирам… там няма никакви условия за тоалет за водачите, които прекарват до 10 часа в камиона", заяви Миков.


В отговора си вицепремиерът Румяна Бъчварова обясни, че проблемът с бавното обработване на документите е в румънската страна. Проведена е и работна среща между българските гранични власти с румънските им колеги, на която са поставени въпроси за оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола:

Снимка"Сериозен е проблемът. С новите промени в Шенгенския кодекс вероятно ще се наложи да правим много скоро двоен контрол- от българска и от румънска страна. Много усилия полагаме да се приеме решение, което да ни даде възможност да остане сегашното положение, така че проверките да се извършват само от едната страна. Сегашното забавяне при преминаването на ГКПП Дунав мост 2 е вследствие на допълнителния контрол, извършван от румънските служби. При удължаване на колоната с изчакващи товарни автомобили българската гранична полиция, съгласувано с румънската полиция, включва допълнително изходящо трасе "Автобуси" за извършване на гранични проверки на товарни превозни средства, с което трасетата за товарния трафик се увеличават на 3, но пропускателната способност не може да се увеличи заради забавянето от контрола на румънската служба. Независимо от това се въвеждат мерки от българска страна на всеки пункт. На 19 октомври на ГКПП Видин мост е проведена работна среща, на която са присъствали представители на Граничното управление във Видин, румънската гранична охрана, румънската национална агенция "Пътища и мостове" и смесеното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин-Калафат". От българска страна са поставени въпросите относно необходимостта от оптимизиране на дейностите при осъществяване на контрола от службите с цел намаляване на времето за преминаване на товарните автомобили през пунктовете. От румънската национална комисия са уверили, че ще предприемат мерки за увеличаване броя на служителите с цел повишаване ефективността на обработката на товарните автомобили."

Михаил Миков настоя да се водят разговори на ниво министри с румънската страна и да се назначат повече служители на моста, докато все още трафикът не се е отклонил към други гранични пунктове заради дългото чакане, което пък би довело до сериозни финансови загуби.

Още по темата- в прикачения звуков файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Има ли икономиката ни потенциал за растеж?

Според Асоциацията на индустриалния капитал, икономиката ни има потенциал за растеж, чрез насърчаване на заетостта. Министърът на труда и социалната политика Борислав Гуцанов и председателят на Управителния съвет на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Румен Радев се обединиха около идеята за отключване на потенциала на..

публикувано на 28.05.25 в 10:45

Има ли лек за демографския срив?

И през миналата година продължава тенденцията Северозападът да се обезлюдява . По последни данни на НСИ в област Видин вече живеят малко над 70 000 души, спадът на населението за една година е 1231 човека, което е най-голямото намаление като процент в страната. Област Враца е загубила за година 1617 жители и към декември 2024 година е 146 000 души,..

публикувано на 27.05.25 в 13:38

Ценим ли българското слово

Отбелязахме 24 май - Денят на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.  "В библията пише "Началото бе словото" и словото на роден език е нещо, което не всеки народ има. А ние като българи би следвало да сме изключително горди с това, че това е празник, който е наш. Празник, в който е..

публикувано на 26.05.25 в 12:59

Село Радовене- живописна природа и млади хора с желание за по-добър живот

След дълго пътуване по пътищата на Северозападна  България, екипът на радио Видин пристига в село Радовене. То се намира в община Роман, на 4 км е от общинския център.  На около 1 км от селото се намира жп спирка на линията София - Варна. С общинския център има и автобусна връзка.  Радовене е едно красиво полупланинско село, разположено в..

публикувано на 23.05.25 в 12:25

Във Видин най-много зрелостници ще се явят на втора матура по английски

Утре е вторият задължителен зрелостен изпит за дванадестокласниците. Той е по предмет, който е избран от учениците. В област Видин най-много зрелостници ще се явят на матура по английски език - 156. Следват предпочитанията към изпита по география и икономика, където ще се явят 28 души. 26 зрелостници са пожелали да държат матура по история. Началото на..

публикувано на 22.05.25 в 14:54

Тома Ушев: Срастването с държавата превръща Църквата в административна услуга

Задължителното изучаване на "Религия и добродетели" в училище доведе до напрежение и раздели обществото.  Част от него протестира под надслов “Училището не е църква”, а другата - шества начело с патриарха.  Какви са аргументите "за" и какви са "против" идеята?  Постижимо ли е духовното и морално развитие на децата чрез пряката роля на държавата?..

публикувано на 22.05.25 в 10:00

Синдикат "Образование" подкрепя учебния предмет "Добродетели и религия"

"Синдикат "Образование" направи няколко проучвания по въпроса. 97% смятат, че образователната система не се справя с възпитателната си функция. Очевидно това не е по вина на учителите, те не са спрели да възпитават през всичките тези години, макар и до голяма степен да им беше ограничено това право или призвание. Крайният резултат е, че нашите ученици,..

публикувано на 22.05.25 в 10:00