Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не размерът на глобите е важен, а решаването на проблема със събираемостта

Владимир Тодоров, АПК: Един километър по-ниска допустима скорост на магистралите спасява 2000 живота годишно

По-бързото административно производство - стъпка в правилната посока

Владимир Тодоров
Снимка: БГНЕС


97-ма промяна се подготвя в закона-рекордьор: този за движение по пътищата. Предлаганите от МВР изменения, публикувани на сайта на ведомството за обществено обсъждане, са насочени в две основни посоки: намаляване на излишните административни изисквания и дигитализация, както и увеличаване на наказанията за основните нарушения. 

Публично обсъждане на проекта за промени в Закона за движение по пътищата се проведе във вторник, на което участваха прадставители на законодателната и изпълнителната власт, браншови организации, неправителствен сектор и редица експерти.

Един от експерстите, участвали в дискусията, е Владимир Тодоров, председател на Асоциацията пострадалите при катастрофи.

Радио ВИДИН: Как протече срещата, има ли позитивен резултат от нея?

"Бяха представени идеите на въпросното изменение. Има популярни неща: махането на синия талон, премахването на стикера на Гражданска отговорност, намаляването на скоростта на магистралите на 130 км. За мен по-важните неща са свързани с повишаване събираемостта на глобите и процедурите по връчване на наказателни постановления, актове и фишове. Въвеждат се модерни способни, включително чрез имейл и електронно призоваване, както и възможността други органи, освен Пътна полиция, да връчват наказателни постановления и фишове. Това ще разшири обхвата. В крайна сметка тези процедури, тези практики, са свързани с това да не се бяга от отговорност. Задължително е тези практики да се преустановят. Привествам темата за средната скорост. Беше казано, че вече има много софтуери, такива типове навигационни устройства и системи, които предупреждават водачите къде има поставена камера. Когато обаче имаш система за средна скорост, няма как да превишиш скоростта, защото след това трябва да спреш и да чакаш след това. Регламентира се и възможността да се мине на технически преглед, ако се дължат глоби. Важно е и фиксирането на размера на глобите. Глобите няма да има при тях субективен фактор, т.е да решава началникът на полицията, а сумата ще бъде фиксирана. Това е вид антикорупционна мярка. Повторните и системните наказания стават много сериозни. Добри са тези мерки. Тепърва ще минават през Народно събрание, така не знаем какъв ще е крайният резултат.

Радио ВИДИН: Все пак това е едната страна на проблема - стъпка в правилната посока, да, но ще доведе ли до нормализиране по най-опасните пътища в Европа?

"Тук говорим само за един елемент от пътната безопасност - това е санкционната политика на държавата. Ясно е, че всички други въпроси като обучение, инфраструктура, автопарк, прегледи - те не се засягат, няма как. Проблемите си остават. Не са от компетенцията на МВР. В случая МВР прави закон от тяхната камбанария. Това, което са подготвили, като цяло са добри предложенията".

Радио ВИДИН: Като че ли усещам да изказвате съмнения, че Парламентът ще гласува промените.

"Не мога да знам, защото виждате, че в момента няма нещо, което е сигурно там. Имаме много различни мнения - и политически, и лични".

Радио ВИДИН: Проектът предвижда максималната скорост по българските магистрали, която преди години правителството на Борисов увеличи на 140 км/ч, отново да стане 130 км/ч. Обаче това предложение предизвиква най-много спорове. Защо?

"Тези 10-20 км са толкова важни, защото има изследвания на Европейската комисия, което казва, че намалянето на средната скорост само с 1 км води до спасяване на 2000 човешки живота годишно. Има значение дали карате със 130 или 140, спирачният път е различен. Само в две държави в Европа допустимата скорост на магистралите е 140 - Германия и Полша. С Германия няма какво да се мерим. В държавите с най-малко загинали и ранени, т.е Холандия и Великобритания, при втората скоростта е 110, при първата 120. Това са държави, при които нивото на инфраструктурата е отлично, при техният автопарк - нови коли... виждаме, че са решили да карат със 120. При нашите дупки и стари таралясници не е добра идея да се кара със 140".




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Промяната на потребителското поведение- гаранция за повече и по-достъпни блага

Потребителите трябва да бъдат уверени и подкрепени в своята централна роля за нужните още днес промени, които да гарантират наличието на достатъчно и достъпни за всички ресурси в утрешния ден. Необходима е фундаментална трансформация в начина, по който произвеждаме, разпространяваме и консумираме храна. Това заяви Габриела Руменова от платформата..

публикувано на 17.03.25 в 13:54
Ивайло Иванов, кмет на с. Долна Вереница

Кметът на Долна Вереница: Болно ми е, че се изгуби връзката със селото

Долна Вереница е малко, живописно село, едно от близките до Монтана, само на около 7 км. Това, че е близо до града, е и причината много млади семейства да си закупуват къщи и да избират спокойствието на селския живот, пред шума на града, дори към момента, броят на местните е по-малък, за сметка на придошлите в последните години. Животът в Долна..

публикувано на 14.03.25 в 12:04
Павел Петков

Павел Петков: Нужни са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките

Необходими са промени в Изборния кодекс, за да се сведат до минимум грешките при преброяването на резултатите. Това коментира Павел Петков, бивш председател на Районната избирателна комисия във Видин по   повод делото в Конституционния съд за законността на изборите за 51-во Народно събрание. Павел Петков обясни и възможните причини за..

публикувано на 13.03.25 в 15:10

Изборен експерт: Институциите трябва да върнат доверието в изборите

Очаква се днес Конституционният съд да се произнесе по законността на изборите за 51-ото Народно събрание. С обявяването му ще стане ясно и дали ще настъпят промени в броя и състава на парламентарните групи.  Освен възможното разместване в мандатите и случващото се с "изчезналите" от чувалите бюлетини на седем от проверяваните секции, очакваме..

публикувано на 13.03.25 в 13:43

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата...

публикувано на 12.03.25 в 11:10

Защо се бави строителството на пътя Видин-Ботевград?

Участъкът на международен път Е-79 между Видин и Монтана е един от най-натоварените както в България, така и в Югоизточна Европа, тъй като по него преминава тежкотоварният трафик от и към Дунав мост 2. Ясно е, че в момента капацитетът на пътя от Видин до Ботевград не отговаря на съвременните условия. Това е естествената и най-кратка връзка на..

публикувано на 11.03.25 в 12:07

Субсидията за аптеките ще реши ли проблема с достъпа до лекарства

Проблемът с ограничения достъп до лекарства в много населени места на територията на страната не е от сега. Влязлата в сила през 2024 "Методика за финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община, както и с денонощен режим на..

публикувано на 10.03.25 в 13:40